A magánútlevél iránti kérelmet személyesen kell  benyújtani.
A kérelem meghatalmazott útján is benyújtható, ha a  kérelmező személyes megjelenését egészségi állapota nem teszi lehetővé. Ezt a  kezelőorvos által kiállított igazolással kell igazolni.
A kérelem benyújtásakor az alábbi iratok  bemutatása, illetve csatolása szükséges (nagykorú kérelmező esetén):
  - érvényes személyazonosításra alkalmas okmány (állandó       személyazonosító igazolvány, útlevél, kártya formátumú vezetői engedély)
 
  - személyi azonosítóról és a lakcímről szóló hatósági       igazolvány - ha azzal a kérelmező rendelkezik
 
  - születési anyakönyvi kivonat, házassági anyakönyvi       kivonat - ha érvényes személyazonosításra alkalmas okmánnyal a kérelmező       nem rendelkezik, vagy ha a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai nem       egyeznek a bemutatott okmány vagy okirat adataival
 
  - magyar állampolgárságot igazoló okirat - külföldön       élő kérelmező esetében, ha érvényes állampolgárság igazolására alkalmas       okmánnyal (személyazonosító igazolvány, útlevél) a kérelmező nem       rendelkezik, kivéve, ha még érvényes, de elvesztett, eltulajdonított vagy       megsemmisült útlevele helyett igényel újat, vagy ha adatait a polgárok       személy adatainak és lakcímének nyilvántartása külföldön élő magyar       állampolgárként tartalmazza
 
  - előző, le nem járt érvényességi idejű útlevél
 
  - nyilatkozat az előző, le nem járt érvényességi idejű       útlevél elvesztéséről, eltulajdonításáról, megsemmisüléséről - ha az       előző, le nem járt érvényességi idejű okmány elveszett, eltulajdonították,       megsemmisült
 
  - feljelentésről felvett jegyzőkönyv - ha az előző, le       nem járt érvényességi idejű útlevelet eltulajdonították és ezt a       rendőrségen bejelentették
 
  - az eljárási illeték befizetését igazoló feladóvevény
 
  - a kérelmező igazolványképe - ha a kérelmező személyes       megjelenését egészségi állapota nem teszi lehetővé
 
A kérelmező arcképmása, aláírása, valamint ujjnyomata  a kérelem benyújtásakor kerül felvételezésre.
Írásképtelen kérelmező esetén aláírás nem kerül  felvételezésre.
Ujjnyomat a következő esetekben nem kerül  felvételezésre:
  - a kérelmező ujjnyomat adására állandó jelleggel fizikailag       képtelen
 
  - a kérelmező az útlevél iránti kérelem benyújtásakor az       ujjnyomat adására átmenetileg fizikailag képtelen
 
  - azon személyek esetében, akiknek az útlevél iránti       kérelem előterjesztésekor történő személyes megjelenését - a kezelőorvos       által kiállított igazolás szerint - egészségi állapotuk nem teszi lehetővé
 
Az eljárási illeték mértéke (nagykorú kérelmező  esetén)
  - 5 évig érvényes okmány - 7500 forint
 
  - 10 évig érvényes okmány - 14000 forint
 
  - 1 évig érvényes okmány - 2500 forint
 
  - 70 év felettiek okmánya - 2500 forint
 
  - a magánútlevél soron kívüli kiadásának illetéke,       valamint ha az új útlevél kiállítására az elveszett, megsemmisült, továbbá       a megrongálódott és utazásra alkalmatlanná vált úti okmány helyett kerül       sor, az eljárási illeték mértéke a fentiek kétszerese
 
  - amennyiben az új útlevél kiállítására az elveszett,       megsemmisült, továbbá a megrongálódott és utazásra alkalmatlanná vált úti       okmány helyett soron kívüli eljárásban kerül sor, az eljárási illeték       mértéke az alapilleték háromszorosa.
 
Az eljárási illetéket az eljárás megindítását  megelőzően készpénzátutalási megbízás útján, vagy amennyiben az okmányirodán  erre lehetőség van, az eljárás megindításával egyidejűleg bankkártyával vagy  házipénztárban készpénzzel kell megfizetni. A konzuli tisztviselő útján  kezdeményezett eljárás esetén az eljárási illetéket a konzuli díjakra vonatkozó  jogszabályban meghatározott módon kell megfizetni.
Az ügyintézési határidő
Az ügyintézési határidő harminc nap, amely   a kérelem benyújtását követő napon kezdődik. 
Kérelemre a magánútlevél soron kívüli   eljárásban, a kérelem benyújtásától számított nyolc napon belül elkészül. Ez   azonban nem tartalmazza a kész okmány kézbesítésének idejét.
Kész okmány átvétele (nagykorú kérelmező esetén)
  - személyesen a kérelem benyújtásakor megjelölt       körzetközponti jegyzőnél (okmányirodában),       vagy a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi       Hivatalában (Központi       Okmányiroda)
 
  - postai úton a kérelmező által a kérelem benyújtásakor       megjelölt belföldi címen
 
  - külföldön a kérelmező által a kérelem benyújtásakor       megjelölt konzuli tisztviselőnél