Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Lépésről lépésre
Első személyazonosító igazolvány igénylése
1. Igénylés feltételei, szükséges okmányok felsorolása
	
		Ha a kérelmező - a magyar  állampolgár újszülött kivételével - érvényes  állandó személyazonosító igazolvánnyal vagy a személyazonosságát igazoló más  érvényes okmánnyal (útlevél, kártyatípusú jogosítvány) nem rendelkezik, a  személyazonosító igazolvány iránti kérelméhez be kell mutatnia
		
		  - a       születési anyakönyvi kivonatát és a névviselés megállapítására alkalmas       (házassági) anyakönyvi kivonatát.       A bevándorolt, a letelepedett és a menekült jogállású személy akkor       köteles a születési anyakönyvi kivonat és a névviselés megállapítására       alkalmas házassági anyakönyvi kivonat bemutatására, ha születését, illetve       házasságkötését Magyarországon anyakönyvezték. 
 
		  - a doktori       cím viselésére jogosító okiratot;
 
		  - a külföldről hazatérés esetén a magyar       állampolgárságát igazoló érvényes       állampolgársági bizonyítványát, valamint a személyi azonosítót és a       lakcímet igazoló hatósági igazolványát. (Ha a külföldről hazatért       magyar állampolgár nem rendelkezik állampolgársági bizonyítvánnyal, annak       beszerzésére nem kötelezhető. Az állampolgárság megállapítása iránt a       Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalt kell megkeresni az eljáró       okmányirodának.)
 
		  - a bevándorolt, a menekült és a letelepedett jogállású       kérelmezőnek a bevándorlási engedélyt, a menekültkénti elismerését igazoló       okiratot, a letelepedett jogállást       igazoló okmányt, továbbá a személyi azonosítót és a lakcímet igazoló       hatósági igazolványt. 
 
		  - a kérelemhez csatolni kell a 14 éven aluli kiskorú igazolványképét (abban az esetben, ha       a kérelem előterjesztésének helye a 14 éven aluli kiskorú lakóhelye vagy       tartózkodási helye szerint illetékes jegyző).
 
		
		A bevándorolt és a  letelepedett személynek a kérelméhez be kell mutatnia a külföldi hatóság által kiállított útlevelét, ha azzal rendelkezik. 
A menekült jogállású személy  nem kötelezhető útlevelének bemutatására. A menekült jogállású személy kérelméhez csatolni kell egy darab  fényképet. A fénykép hátoldalára a menekültügyi hatóság feltünteti a menekültkénti  elismeréséről szóló hatósági határozat számát, továbbá a fényképnek a  menekültként elismert személlyel való azonosságát bélyegzőlenyomattal és  aláírással igazolja.
A cselekvőképességet kizáró  gondnokság alatt álló kérelmező esetében a kérelemhez be kell mutatni a  születési anyakönyvi kivonatot, a  gondnokság alá helyezést tanúsító jogerős bírósági határozatot, a törvényes  képviseletet igazoló jogerős gyámhatósági határozatot, valamint a törvényes  képviselő személyazonosságát igazoló okmányt is.
		Ha a kérelmező a kérelem benyújtásakor rendelkezik vagy a  kérelmezést megelőző évben rendelkezett a személyazonosságát igazoló más  érvényes okmánnyal (útlevél, kártyatípusú jogosítvány) és az adatokban nem  következett be változás, akkor ezen, korábbi, személyazonosságát igazoló más  érvényes okmányát kell bemutatnia.
A kiskorú ügyfél nem rendelkezik eljárási  képességgel, így helyette és nevében törvényes képviselője jár el. A kiskorú  ügyfél törvényes képviseletét általában a szülők látják el. A törvényes képviselőnek  - személyazonosító igazolvány, kártya formátumú vezetői engedély vagy útlevél  bemutatásával - személyazonosságát igazolnia kell. A kiskorú személyazonosító  igazolvány iránti kérelme benyújtásához nincs szükség mindkét szülőre, az  okmány kiállítását az egyik szülő is kérelmezheti. Az adatlap aláírásakor a  jelenlevő törvényes képviselőnek nyilatkozatot kell tennie, hogy a  személyazonosító igazolvány iránti kérelmet a másik törvényes képviselő  hozzájárulásával terjeszti elő, vagy a törvényes képviselet egyedül látja el. A  törvényes képviselő helyett eljárhat meghatalmazott is, azonban ez esetben a  képviseleti jogosultságot vizsgálni kell (írásbeli meghatalmazás bemutatása  szükséges).
Az esetben, ha a gyermek  érvényes útlevéllel nem rendelkezik, a személyazonosító igazolvány iránti  kérelem benyújtásakor be kell mutatni a születési anyakönyvi kivonatot.
A szabadságvesztés  büntetését töltő, a kényszergyógykezelt, az ideiglenesen kényszergyógykezelt,  valamint az előzetes letartóztatásban lévő polgár esetében be kell mutatni a meghatalmazást. Ezen ügyfelek esetében  a kényszerintézkedést foganatosító szerv vezetője igazolja, hogy a fénykép a  kérelmezővel azonos és az aláírás a kérelmezőtől származik.
		A személyes megjelenésben  egészségügyi okból akadályozott ügyfél esetén az eljáró meghatalmazottnak be  kell mutatnia a kezelőorvos által  kiállított, e tényről szóló  igazolást,  valamint a meghatalmazást.
	 
2. Hol intézhető az adott ügy?
	
		Az állandó személyazonosító igazolvány kiadása  iránti kérelem személyesen bármely  okmányirodánál előterjeszthető.
		A személyes megjelenésben egészségügyi okból  akadályozott és a 14 éven aluli kérelmező állandó személyazonosító igazolványa  kiadása iránti kérelmét a lakóhelye vagy  tartózkodási helye szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél is  előterjesztheti.
		Az újszülött Magyarországon élő magyar  állampolgár részére törvényes képviselője a születés anyakönyvi bejelentésével  egyidejűleg, - az anyakönyvvezető felé továbbításra kerülő - kérelmét a szülészeti intézetben, kórházban terjesztheti elő.
		A szabadságvesztés büntetését töltő, a  kényszergyógykezelt, az ideiglenesen kényszergyógykezelt, valamint az előzetes  letartóztatásban lévő polgár a kérelmét - meghatalmazott útján - annál az okmányirodánál terjesztheti elő, amely a  fogva tartás helye szerint illetékes.
	 
3. Csak személyesen vagy meghatalmazással is intézhető az adott ügy?
	
		A kérelmező helyett meghatalmazottja is eljárhat, ha a kérelmező - a  kezelőorvos által kiállított igazolás szerint - egészségi állapota miatt nem  képes a hatóság előtt személyesen megjelenni.
		A kérelmező helyett meghatalmazottja jár el, ha a kérelmező  szabadságvesztés büntetését tölti, kényszergyógykezelés vagy ideiglenes  kényszergyógykezelés alatt áll, valamint ha a kérelmező előzetes  letartóztatásban van.
		A kiskorú  ügyfél nem rendelkezik eljárási képességgel, így helyette és nevében törvényes képviselője jár el. A kiskorú ügyfél  törvényes képviseletét általában a szülők látják el.  A kiskorú személyazonosító igazolvány iránti  kérelme benyújtásához nincs szükség mindkét szülőre, az okmány kiállítását az  egyik szülő is kérelmezheti. A törvényes képviselő helyett eljárhat  meghatalmazott is.
	 
4. Mennyibe kerül az okmány kiváltása?
	
		Illetékmentes a 14. életévét be nem töltött polgár első személyazonosító igazolványa  iránti kérelme.
		A 14. életév betöltését követően az eljárás  illetéke 1500 forint.
		Az eljáró okmányirodánál lehetőség van  költségmentességi kérelem benyújtására.
	 
5. Milyen módon teljesíthető a díjfizetési kötelezettség?
	
		A Magyar Államkincstár által kibocsátott készpénz-átutalási megbízással (sárga  csekkel postai úton) illetve az okmányirodákban házi pénztárba történő  befizetéssel vagy bankkártyás fizetéssel (kérjük, előzetesen érdeklődjön, hogy  az Ön által kiválasztott okmányirodában milyen lehetőségek vannak az  illetékfizetésre).
	 
6. a) A kérelem benyújtását követően mennyi idő alatt készül el az okmány?
	
		Az állandó személyazonosító igazolvány központilag (a Közigazgatási és  Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala által) kerül kiállításra (nem  az okmányiroda készíti), általában 2-3 hét alatt elkészül és postázásra kerül.  Javasoljuk, hogy a kérelem benyújtásakor az okmányirodával egyeztessenek e  kérdésben, illetve beszéljék meg, hogy milyen módon kérnek értesítést az okmány  megérkezéséről (amennyiben az okmányirodába kérték annak postázását).
		Sms és e-mail értesítés az elkészült okmányokról
		A Közigazgatási és Elektronikus   Közszolgáltatások Központi Hivatala 2010. július 13-tól az okmányirodában   igényelt személyazonosító igazolvány, útlevél és vezetői engedély okmányok   tekintetében az okmányok okmányirodába történő megérkezésére, illetve postára   adásának napjára vonatkozó tájékoztató SMS és e-mail értesítés szolgáltatást   vezetett be.
		A szolgáltatást, az okmány igénylésekor veheti igénybe, melynek keretében az Ön által   megadott mobiltelefon illetve e-mail elérhetőségekre automatikus   értesítést kaphat arról, hogy okmánya   postázásra, illetve okmányirodai átvétel választása esetén az okmányirodába   bevételezésre került. Amennyiben mobiltelefonszámát és e-mail címét is megadja, mindkét elérhetőségre megkapja az értesítést. 
		Felhívjuk figyelmét,   hogy az elérhetőségek megadása során kiemelten   ügyeljenek a megadott adatok (telefonszám, e-mail cím) pontosságára.
	 
6. b) Van-e lehetőség sürgősségi eljárásra?
	
		Nincs lehetőség sürgősségi eljárásra.
	 
7. Hol vehető át az elkészült az okmány?
	
		Az állandó személyazonosító igazolványt - a  kérelmező választása szerint - postai  úton kell továbbítani, vagy az okmányirodában kell átadni részére. A postai  úton át nem vett állandó személyazonosító igazolványt a kérelmező személyesen  veheti át az értesítési cím szerint illetékes okmányirodában (sikertelen  kézbesítés esetén a posta ide továbbítja).
	 
8. A kiállítást követően mennyi ideig érvényes az okmány?
	
		Az állandó személyazonosító  igazolvány érvényességének időtartama
		
		  - a kiadás       napjától számított 3 év, ha a       jogosult a 6. életévét még nem töltötte be; 
 
		  - a 14. életév betöltésének napjáig terjedő       időtartam, ha a jogosult a 6. életévét betöltötte, de a 14. életévét       még nem töltötte be; 
 
		  - a kiadás       napjától számított 8 év, ha a       jogosult a 14. életévét betöltötte, de a 20. életévét még nem töltötte be; 
 
		  - a kiadás       napjától számított 10 év, ha a       jogosult a 20. életévét betöltötte; 
 
		  - határidő nélküli, ha a jogosult a 70. életévét       betöltötte. 
 
		
		A letelepedett jogállású személy állandó személyazonosító  igazolványát a letelepedési engedélyébe, ideiglenes letelepedési engedélyébe,  nemzeti letelepedési engedélyébe, illetve EK letelepedési engedélyébe bejegyzett érvényességi idővel megegyező  érvényességgel kell kiadni. 
	 
9. Van-e lehetőség elektronikus út igénybevételére?
	
		Nincs lehetőség elektronikus ügyintézésre.
	 
10. Van-e az okmányra vonatkozó proaktív szolgáltatás, az adott okmány érvényességi idejének lejártáról?
	
		Az ügyfélkapuval  rendelkező polgárok részére e-mailben, a felhasználó ügyfélkapu  nyilvántartásban szereplőemailcímére értesítés kerül kiküldésre az okmány érvényességi idejének  lejártáról. A szolgáltatás minden ügyfélkapuval rendelkező részére  automatikusan beállításra kerül. Az értesítést három alkalommal, az  érvényességi idő lejárta előtt 2 hónappal, majd 1 hónappal és végül a lejárat  napján kapják meg. 
		E szolgáltatás lemondására illetve újbóli  aktiválására, a Kormányzati Portálon (http://www.magyarorszag.hu), az Ügyfélkapuba  történő bejelentkezést követően, a "Saját adatok" cím alatt van lehetőség.
	 
11. Mi a teendő az okmány elveszése, eltulajdonítása, megsemmisülése, illetőleg megtalálása esetén?
	
		Akinek a személyazonosító igazolványát eltulajdonították, megsemmisült vagy  elvesztette, köteles azt haladéktalanul, de legkésőbb a tudomására  jutásától számított három munkanapon belül bármely  körzetközponti jegyzőnél vagy külföldön a külképviseletnél bejelenteni. 
		A személyazonosító igazolvány eltulajdonítása miatt a bejelentési  kötelezettség a rendőrségnél tett  feljelentéssel is teljesíthető.
		Az elveszettnek vélt, de a későbbiekben megtalált személyazonosító  igazolványról a megtalálástól számított három munkanapon belül értesíteni kell bármely körzetközponti jegyzőt, illetve  külképviseletet.
	 
12. Egyéb, illetve további, az adott eljárás szempontjából fontosnak tartott információk
	
		Első személyazonosító igazolvány kiállítására  irányuló kérelem esetén ideiglenes személyazonosító igazolvány kiállítására  nincs lehetőség.
		A cselekvőképességet kizáró  gondnokság alá helyezett és a kiskorú polgár személyazonosító igazolványának  kiadásával, használatával, birtokban tartásával kapcsolatos kötelezettségek a  törvényes képviselőt terhelik.
		Illetékmentes  a személyazonosító igazolvány kiadásához szükséges anyakönyvi kivonat  kiállítása.