Nyomtatás

Proaktív szolgáltatás az e-közszolgáltatásban
Értesítés küldés okmányok érvényességi idejének lejártáról


Az információs és kommunikációs technológia közigazgatásba történő bevezetésének, az e-közigazgatás fejlesztésének jelentős lépése volt Magyarországon az Ügyfélkapu bevezetésének időpontja, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. számú törvény hatályba lépése 2005-ben.

Az e-közigazgatási fejlesztések és a meglévő informatikai struktúra ezen időpontot követően lehetővé tette, hogy a közszolgáltatásokban, az állampolgárok számára olyan szolgáltatás kerüljön kialakításra, amely eredményeként közvetlenül megtapasztalhatóak a rendelkezésre álló technológia előnyei, valamint közvetlenül láthatóvá válik információs és kommunikációs eszközök hatékonysága.

Napjainkban elsőszámú közérdekek között tartjuk számon, hogy az ország polgárai a társadalmi -, gazdasági életben, közúti közlekedésben érvényes okmányokkal vegyenek részt. Ennek érdekében a központi közigazgatás aktív, proaktív szereplőként funkcionál.

A MeH EKK és a KEK KH közös fejlesztésének eredményeként 2008. januárjában indult az ingyenes ún. proaktív szolgáltatás az ügyfélkapuval rendelkező állampolgárok számára, melynek eredményeként - az ügyfélkapu regisztrációkor megadott - e-mail címükre elektronikus értesítést kaptak a szolgáltatás indulásáról, annak tartalmáról:

A polgárok okmányainak lejárati idejéről szóló proaktív szolgáltatás keretében a következő hivatalos iratok tekintetében történik meg az elektronikus értesítés:

Az ügyfelek a figyelmet felhívó e-mailt három alkalommal, az érvényességi idő lejárta előtt 2 hónappal (útlevél esetén 6 hónappal), majd 1 hónappal és végül a lejárat napján kapják meg.

A szolgáltatás a rendelkezésre álló adatok tekintetében teljesül, valamint ha az állampolgár okmányán feltüntetett személyazonosító adatai megegyeznek az Ügyfélkapu regisztrációs nyilvántartásában kezelt adataival.

A szolgáltatás az ügyfélkaput regisztráló ügyfél számára ingyenes igényelhető, illetőleg később bármikor lemondható (ezt követően ismét aktívvá tehető), a Kormányzati Portálon (http://www.magyarorszag.hu, az Ügyfélkapuba történő bejelentkezést követően, az Adatok módosítása funkció alatt).

A szolgáltatás jelenleg közel 700.000 polgár számára elérhető és az ügyfélkapu regisztrációk növekedésével összhangban folyamatosan növekvő tendenciát mutat.

A szolgáltatás elindulása óta több mint 650.000 elektronikus értesítés került kiküldésre az ügyfélkapuval rendelkező állampolgárok részére és a pozitív visszajelzések alapján a proaktív tájékoztatás ezen formája elősegítette az okmányok időben történő cseréjét, ezáltal is csökkentve az okmányirodák túlterheltségét.


Készítette: KEK KH, E-Közszolgáltatások Főosztálya

Bezárás