Az okmányirodák
száma és főbb adat
Az új, biztonsági okmányok bevezetése érdekében
2000. január 1-jén 152 okmányiroda kezdte meg működését. Hálózatuk folyamatosan épült ki, és 2002. január 1-jétől
274 iroda áll a polgárok rendelkezésére. Néhány okmányiroda több
telephelyen működik, így Budapesten a II., a IV., és a XVIII. kerületben
is. Bács-Kiskun megyében Tompán, Pest megyében Ócsán kihelyezett okmányirodát
tartanak fenn annak érdekében, hogy a polgárok minél kevesebb utazással
eljuthassanak az irodákhoz. Az okmányirodák száma a hozzájuk tartozó
települések, illetve polgárok számának nagyságkategóriái szerint,
2002. január 1-jén a)
a)
Lásd a 8. és a 9. számú grafikonokat. Az alföldi megyékben az okmányirodák viszonylag
kevés települést látnak el, mert a települések általában népesebbek
és a települések közötti távolságok is általában nagyobbak, mint
a Dunántúlon vagy Észak-Magyarországon. Az aprófalvas megyékben egy
– egy okmányirodának több települést kell ellátnia. Igy pl. a
zalaegerszegi okmányirodához 72, a kaposvárihoz 75 és Baranya
megyében a
siklósi okmányirodához
63 település
tartozik. Ezen
kívül Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyében 2-2,
Baranya, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Veszprém megyében 1-1 okmányiroda
lát el 40 vagy több települést. Az okmányirodák a személyazonosító igazolványok,
a lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványok,
az egyéni vállalkozói engedélyek, a gépjármű vezetői engedélyek
kiadása, és a gépjármű-nyilvántartással járó
minden egyéb adminisztráció végzése mellett 2001-ben átvették
a személyiadat- és lakcímnyilvántartás változásainak kezelését
is. Az
okmányirodák tevékenységének főbb adatai 2001. évben
és 2002. I. félévében
A kiadott igazolványok, engedélyek száma távolról
sem jellemzi az okmányirodák
egész tevékenységét. Az
igazolványok kiadásánál nyilvántartják a kiadás okát is, a
befizetett illetékeket stb. Az
egyéni vállalkozói igazolványokkal kapcsolatban pl. az engedélyezés
folyamatán kívül van egy regisztrációs folyamat, igazolvány-csere,
az engedély megszűnése, az adatmódosítások átvezetése stb. A gépjármű-ügyintézés
pedig kiterjed az első forgalomba-helyezés, a forgalomból való kivonás,
az ismételt forgalomba-helyezés, a járműkisérőlap bevonása, a
tulajdonos-változás, a rendszám-csere és más, ezzel kapcsolatos ügyintézésekre
is. Tekintve, hogy a kiadott okmányok egyedi eljárással készülő
nyomtatványok, ezekkel darabszám szerint is el kell számolniok. |