Az okmányirodák
száma és főbb adatai
Az új, biztonsági okmányok bevezetése érdekében 2000. január 1-jén megkezdték működésüket az okmányirodák. Hálózatuk folyamatosan épült ki, 2000. január 1-jén 152 iroda állt a polgárok rendelkezésére és 2000. első félévében további 26 kezdte meg működését. November 1-jére kiépült az azóta is működő hálózat: 259 okmányiroda áll a polgárok rendelkezésére és további 4 kihelyezett iroda működik, 1 Budapesten, 1 Hajdú-Bihar, 2 Pest megyében. Az okmányirodák száma a hozzájuk tartozó települések, illetve polgárok számának nagyságkategóriái szerint, 2001. január 1-jén a)
a)
Lásd a 7. és a 8. számú grafikonokat. Budapesten minden kerületben működik okmányiroda, a II. kerületben egy kihelyezett okmányiroda is segíti az ügyintézést. Budapesten kívül minden városban létesítettek okmányirodát, és három nagyközségben, Vámospércsen (Hajdú-Bihar megye), Ócsán és Vecsésen (Pest megye) is működtetnek u.n. kihelyezett okmányirodát. A viszonylag kevés települést ellátó okmányirodák nagyobb száma az alföldi megyékre jellemző, mert itt a települések népesebbek, míg az aprófalvas megyékben egy – egy okmányirodának több települést kell ellátnia. Igy pl. a zalaegerszegi okmányirodához 78, a kaposvárihoz 77 és Baranya megyében a siklósi okmányirodához 63 település tartozik. Ezen kívül Zala megyében 3, Győr-Moson-Sopron és Vas megyében 2-2, Baranya, Borsod, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Veszprém megyében 1-1 okmányiroda lát el 40-nél több települést. Az egyes okmányirodákhoz tartozó polgárok száma nem minden esetben tükrözi az irodák leterheltségét, mert az irodák személyi- és egyéb feltételei különbözőek. Kétségtelen, hogy az okmányirodáknak viszonylag gyorsan kellett alkalmazkodniok sokféle feladat ellátásához, mivel ma már a személyazonosító igazolványok, továbbá a lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványok kiadása mellett itt végzik az egyéni vállalkozói engedélyekkel, a gépjármű vezetői engedélyekkel kapcsolatos ügyeket, és a gépjármű-nyilvántartással járó minden egyéb adminisztrációt. A feladatokat fokozatosan vették át, 2000 novemberben kezdték meg az egyéni vállalkozói engedélyek kiadását és 2001. januárban került az okmányirodákhoz a gépjárművezetői engedélyek kiadása, továbbá a gépjármű nyilvántartás ellátása. Az okmányirodák 2000-ben közel 1 millió 300 ezer személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványt, mintegy 480 ezer állandó, és 51200 ideiglenes személyazonosító igazolványt adtak ki. November és december hónapban 21000 igazolványt nyomtattak ki egyéni vállalkozók számára, ebből 12700 volt a regisztrált vállalkozók száma és 4400 az új egyéni vállalkozóknak kiadott engedély. 2001. első félévében - 713 200 személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványt, - 305 700 állandó személyazonosító igazolványt, - 51 700 ideiglenes személyazonosító igazolványt adtak ki. - 70 400 igazolványt nyomtattak ki az egyéni vállalkozók ügyeinek intézése kapcsán, ebből 42 230 volt az új egyéni vállalkozói engedély. - 154 500 kérelem érkezett be járművezetésre jogosító okmányok ügyében, és 135 280 járművezetésre jogosító okmányt adtak ki. - 2 684 000 ügyintézésre került sor a gépjármű-nyilvántartás keretében, ezen belül 496 000 gépjármű forgalmi engedélyt, 439 900 gépjármű törzskönyvet bocsátottak a polgárok rendelkezésére. A kiadott igazolványok, engedélyek száma nem jellemzi az okmányirodák egész tevékenységét. Az igazolványok kiadásánál nyilvántartják a kiadás okát is, a befizetett illetékeket stb. Az egyéni vállalkozói igazolványokkal kapcsolatban pl. az engedélyezés folyamatán kívül van egy regisztrációs folyamat, igazolvány-csere, az engedély megszűnése, az adatmódosítások átvezetése stb. A gépjármű-ügyintézés pedig kiterjed az első forgalomba-helyezés, a forgalomból való kivonás, az ismételt forgalomba-helyezés, a jármű-kisérőlap bevonása, a tulajdonos-változás, a rendszám-csere és más, ezzel kapcsolatos ügyintézésekre is. Tekintve, hogy a kiadott okmányok egyedi eljárással készülő nyomtatványok, ezekkel darabszám szerint is el kell számolniok. 2001. áprilisától az okmányirodák átvették a
személyiadat- és lakcímnyilvántartásban regisztrált változások
adatrögzítését is. Tekintve, hogy a változások általában okmánykiadást
vonnak maguk után, ezzel az intézkedéssel lényegesen csökkenthetők a
személyiadat- és lakcímnyilvántartásban esetenként előforduló hibák.
|